*

antingen - eller elämästä ja maailmasta

Kaupan alan työllisyys tulee heikentymään

Kauppojen aukioloaikojen vapautus edisti isojen toimijoiden kilpailuasemaa, aukioloaikojen 
rajoituksethan suojasivat pienempiä kauppoja, kioskeja ja huoltoasemia. Aukioloaikojen 
vapautuksen vaikutuksiin herättiin jälkikäteen todennäköisesti sen vuoksi, että vastustusta kaupan alan 
yrittäjien, esimerkiksi pienempiä K-kauppoja pyörittävien henkilöiden, osalta ei luonnollisesti 
haluttu herättää. Sääntelyhän sopii yrittäjille niin kauan kuin siitä on heille hyötyä, oli
kyse apteekeista, takseista tai vähittäiskaupasta.

Aukioloaikojen muutosta lobattiin kovasti parantuvalla työllisyydellä, kaupan alan 
työllisyyshän on merkittävästi matalampi kuin vuonna 2008. Kaupan näkymistä selviää, että jo 
aukioloaikojen ensimmäisen puolen vuoden aikana vaikutus on ollut odotettu: kaupan alan palkollisten ja 
palkollisten tekemien työtuntien määrä on kasvanut, sen sijaan yrittäjien ja heidän perheenjäsentensä
määrä sekä tehdyt työtunnit ovat laskeneet. Kehitys tullee jatkumaan ja kiihtymään kun
useat yrittäjät heittävät hanskat naulaan. On mielenkiintoista nähdä, saako Kesko houkuteltua
Siwan paikoille perustettaville K-kaupoille riittävästi yrittäjiä.

Mutta tässä vaiheessa lienee syytä suunnata jo katse tulevaisuuteen. Hypermarketit tarjoavat
oivan areenan työn tehostamiselle entisestään. Käytännönläheisenä esimerkkinä voidaan mainita
automaattikassat jotka ovat tulleet yhä useammalla suomalaiselle tutuiksi Prismoissa. Yksi
myyjä hoitaa neljää itsepalvelukassaa. Jatkossa kauppojen inventaario ja hyllyjen täyttäminen
onnistunee myös roboteilla, joita on toki jo olemassa ja yleistynevät pian.

Erikoiskauppa on ollut suuressa ongelmissa verkkokaupan vuoksi jo pitkään. Uudet kauppakeskukset,
kuten vaikkapa kotikaupunkini Oulun kauppakeskus Valkea, ovat lähinnä toimineet uutena liiketilana
vanhoille liikkeille uusien liikkeiden syntymisen sijaan mikä näkyy konkreettisesti tyhjinä
liiketiloina heti kauppakeskuksen naapurissa. Myytävien tai vuokrattavien liiketilojen
suuri määrä on ylipäätään arkipäivää kaikissa suomalaisissa kaupungeissa.

Mitään merkkejä verkkokaupan merkityksen vähentymisestä ja erikoisliikkeiden merkityksen 
kasvusta ei ole näkyvissä, päin vastoin. Tulevaisuudessa erilaiset AR (Augmented Reality), VR
(Virtual Reality) ja haptiset (tuntoaistia hyödyntävät) sovellukset vähentävät tarvetta
fyysisille kauppavisiiteille entisestään.

Päivittäistavarakauppaan verkkokaupan esiinmarssi on varmasti ainoastaan ajan kysymys. Erilaiset
robottijakeluajoneuvot, ovatpa ne pieniä tai suuria, lentäviä tai maalla kulkevia, tullevat
piakkoin käyttöön. Viime aikoina on jo uutisoitu verkkokauppajätti Amazonin pilottihankkeesta
joka ottaa käyttöön Britanniassa lennokit verkko-ostosten toimitukseen. Kaupan päälle 
logistiikkaketju automatisoituu. Miehittämättömät, pimeät ja hapettomat 
logistiikkakeskukset ovat tehokkaampia ja turvallisempia kuin ihmisten käyttämät.

Herää myös kysymys mitä tulevaisuudessa teemme toisaalta kaupunkien keskustoille, toisaalta
kaupunkien keskustojen ulkopuolen hallihehtaareille? Kaupunkien ikiaikainen merkitys on ollut
kaupan keskuksena. Kun fyysisten kauppatilojen tarve supistuu muutamiksi elämys- ja luksuskeitaiksi
koko kaupunkikeskustojen dynamiikka muuttuu kun kauppa ei vie tilaa eikä toisaalta vedä ihmisiä.

Kaupan alan työllistävä vaikutus on tällä hetkellä suuri. Automatisoinnin myötä on toiveajattelua,
että työpaikkojen absoluuttinen määrä kaupan alalla pysyisi samana tulevaisuudessakin. Mitään merkkejä kehityskulusta joka kasvattaisi merkittävästi työpaikkojen määrää, ainakaan pitkäaikaisesti, kaupan alalla ei ole näkyvissä. Toki työpaikat eivät katoa kokonaan eivätkä hetkessä. Tällä hetkellä tarvitsisimme kuitenkin
realistisia visioita siitä, mitä tahtia työpaikat katoavat sen sijaan että meille tarjotaan
unelmahöttöä lisääntyvistä työtunneista ja työpaikoista.

 

Linkit:

Kaupan näkymät 1.2.2016

http://kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kauppa_tarpoo_hitaasti_eteenpaein_25439

Poimintoja kaupan näkymistä 1.8.2016

http://kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kaupan_kasvu_jaelleen_hidastumassa_ostovoimaa_ja_kansainvaelistae_osaamista_tarvitaan_lisaeae_25731

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat