Lentoliikenteen ympäristövaikutukset unohdetaan usein – miksi?

Lentoliikenne unohdetaan usein ympäristökeskustelussa koska matkailu avartaa, tai sen sanotaan avartavan. Matkustaminen on tämän päivän hyväksytty ja oikeutettu kuluttamisen muoto. Ehkäpä on olemassa hyviä, urbaaneja kuluttamisen muotoja ja pahoja, agraareja kuluttamisen muotoja.

Törmäsin australialaisen The Conversation -blogin kirjoitukseen, jossa eriteltiin lentoliikenteen ympäristövaikutuksia sekä pohdittiin institutionaalisia ja poliittisia syitä siihen, miksi nämä eivät nouse keskustelun aiheeksi.

Matkustaminen on tämän päivän hyväksytty ja oikeutettu kuluttamisen muoto. Autoilu tai asuminen isossa asunnossa kehyskunnassa (HS-erikoisuus) leimataan mediassa helpommin kerskakulutukseksi. Sen sijaan asuminen pienessä asunnossa, ilman autoa ja minimalistisesti siten että rahat käytetään matkailuun tuodaan esille usein positiivisena vaihtoehtoisena kuluttamisena, vaikka rahankäyttö lienee samaa luokkaa. Ehkäpä on olemassa hyviä, urbaaneja kuluttamisen muotoja ja pahoja, agraareja kuluttamisen muotoja.

Ilmiöön törmää myös arkisessa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa – puhe matkailusta mielletään usein neutraalimmaksi puheenaiheeksi kuin puhe vaikkapa uudesta autosta, syömisestä tai uudesta asunnosta.

Lukiessa suomalaisia sanomalehtiä kohtaa usein myös alussa mainitun ympäristöristiriidan; samassa lehdessä saatetaan pohtia asumisen, ruoan ja maalikenteen ympäristövaikutuksia ja ylistetään kaukomaiden matkakohteita.  Lentoliikenteen osalta törmää usein ympäristömielessä myös kompensointiargumenttiin, eli koska teen ympäristön puolesta näin, voin lentää. Matkustamisen tarvetta ei kyseenalaisteta eikä vaihtoehtoisia matkustamisen tapoja, kuten hidasta matkustamista tai matkustamista lähemmäksi, ei juuri mediassa pohdita. Ylipäätään pohdintaan siitä, onko matkustaminen tarpeen vai saisiko saman vaikutuksen vaikkapa keskittymällä kulttuuriin tai vähentämällä työntekoa, ei törmää.

Mutta miten lentoliikenteen ympäristövaikutuksia voisi vähentää? Uusi teknologia tuo uusia mahdollisuuksia päästöjen pienentämiseen. Artikkelissa mainitun sähkölentoliikenteen lisäksi myös vety tarjoaa mahdollisuuden uudeksi lentoliikenteen polttoaineeksi, itse asiassa Neuvostoliitto kokeili vetykäyttöistä lentokonetta jo 1980-luvulla. Sähköinen lentoliikenne hidastaisi matkanopeuksia ja tekisi näin lentoliikenteestä ehkä vähemmän houkuttelevaa, toisaalta meluttomuuden avulla liikenne voisi suuntautua lähemmäksi kaupunkien keskustoja. Ehkä sähkölentokoneet voisivat korvata nopeat junat? Onko nopeiden junien haikailu ylipäätään nykypäivää kun automatisoitu nopea, sähköinen autoliikennekin on tulossa?

Tärkeämpi muutos on kuitenkin matkustamisen tarpeen vähentäminen. USA:ssa vuonna 2001 liikematkustaminen tai liike- ja vapaa-ajan matkustamisen yhdistelmä muodosti puolet lentomatkustuksesta. Koko ajan kehittyvä VR ja AR-tekniikka yhdistettynä erilaiseen tekniikan etähallinnointiin vähentänee matkustamisen tarvetta. Toki ihmisten fyysiselle läsnäololle on sosiaalisiakin tarpeita – esimiehen tai oman tärkeyden merkityksen korostaminen, yhdessäolo jne, mutta kustannuksillakin on joissain organisaatioissa merkitystä. Liikematkailun väheneminen aiheuttanee kuitenkin massiivisia vaikutuksia hotelli, majoitus- ja ravintola-alalle jonka vapaa-ajan matkustamisen sektoriin vertaismajoituspalvelut kuten AirBnB ovat jo vaikuttaneet.

(Niin, matkailu on minustakin mukavaa.)

 

“It’s time to wake up to the devastating impact flying has on the environment”

https://theconversation.com/its-time-to-wake-up-to-the-devastating-impact-flying-has-on-the-environment-70953

 

Lentomatkustus USA:ssa tarkoituksen mukaan:

https://ntl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/252/~/percentage-of-air-travel-for-business-vs-other-purposes

Bloomerg: “How Oculus and cardboard are goin to rock the travel industry”

https://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-19/how-oculus-and-cardboard-are-going-to-rock-the-travel-industry

JukkaRaustia
Sitoutumaton Oulu

Kirjoitan blogia omaksi ilokseni, lukeminen kannattaa aina ja kirjoittaminen syventää lukemista. Historian ja yhteiskuntaopin opettaja ja opinto-ohjaaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu